TEKENTHERAPIE

Tekentherapie is een laagdrempelige vorm van therapie, want tekenen voelt voor kinderen heel natuurlijk. Elk kind wil van oorsprong zich creatief uiten, wil zijn sporen nalaten. Door middel van tekenen wordt een kind uitgedaagd zijn verhaal te uiten op papier. Zo'n tekening vertelt vaak veel over hemzelf en over dat wat hem bezighoudt.

Kinderen die verbaal moeite hebben hun gevoelens te uiten, maken graag gebruik van de tekentaal. Wat een kind met woorden niet kan vertellen kan vaak wel in een tekening worden gezien. Een tekentherapeut kijkt dan niet naar wat er getekend is, maar naar hoe het er is getekend en op welke plaats. Want dat stukje van tekenen doen we onbewust, we willen een huis tekenen, dat gebeurt bewust, maar de plek waar het huis staat op het papier, de grootte, dak, muren, bodem, deuren, etc. dat zijn zaken die we onbewust invullen op papier. En de taal van die tekens is de taal die een tekentherapeut gaat lezen samen met de tekenaar. Vanuit de tekening worden dan gesprekken gevoerd, want alles wat je tekent gaat over ( of ben ) jezelf. Soms wordt er daarna nog iets toegevoegd aan een tekening, zo'n toevoeging kan voor het kind al helend werken. 

Het is een werkvorm waarin het kind zijn emoties en gevoelens mag uiten. Het is in de tekentaal dan ook niet vreemd om eens even lekker te krassen, energetisch tekenen heet dat, om stress en/of boosheid kwijt te raken. Soms wordt het papier verscheurd om iets wat naar voelt letterlijk te vernietigen. Soms leert het kind om troost-krullen te tekenen om zichzelf een troostend gevoel te geven. Verschillende manieren en technieken van tekenen maakt veel emoties en gevoelens los, door te praten op papier kan je deze emoties verwoorden.

Het is niet nodig dat het kind (of de volwassenen) goed of graag tekent. Het is wel belangrijk dat de coachee weet waaraan het wil werken, dat er een hulpvraag is. Tijdens een intake gesprek ga ik samen met de ouders/verzorgers kijken wat de hulpvraag van de ouders is. Als het kind daadwerkelijk in therapie komt zal ik ook met het kind zijn eigen hulpvraag bepalen, altijd door middel van tekenen, krassen, scheuren ... Als de hulpvraag van de coachee afwijkt van de volwassene, dan gaat de hulpvraag van de coachee voor.

Een hulpvraag kan zijn:

Hoe kan ik beter omgaan met emoties zoals angst, boosheid, verdriet...
Hoe krijg ik een positiever zelfbeeld...
Hoe verwerk ik nare gebeurtenissen...
Hoe kom ik beter in slaap...
Hoe ga ik om met die buik- en/of hoofdpijn...
Hoe ga ik om met mijn autisme, AHD, hooggevoeligheid...
Hoe kom ik beter in mijn vel te zitten...
Hoe kom ik steviger in mijn schoenen te staan...
...
 
U kunt altijd bellen of mailen voor een vraag of afspraak te plannen, het is belangrijk dat u (uw kind) zich op uw gemak voelt!

Kosten en vergoeding. 

Tekentherapie behoort niet tot het basispakket en wordt doorgaans niet vergoed door ziektekostenverzekeraars. Afhankelijk van het soort polis kan het zijn dat dit soort kosten wel opgenomen zijn in het aanvullende pakket. Informeer bij uw ziektekostenverzekeraar naar de mogelijkheden.

Het intakegesprek is altijd gratis en vrijblijvend. Een gesprek (tekensessie) met de ouders en/of kind om kennis te maken om jouw hulpvraag of die van uw kind duidelijk te krijgen. Met een heldere hulpvraag kunnen we in de daaropvolgende tekensessies aan de slag. 

Op basis van de intake wordt een passend plan gemaakt. Meestal wordt er 6 tot maximaal 8x aan de hulpvraag gewerkt. 

Als wandelcoach werk ik zelfstandig en hanteer een vast uurtarief:

< 18 jaar € 35,- per uur  

> 18 jaar €55,-- per uur

 (incl.BTW)

 

 

 

Contact

Meer info of vragen?






Ieder kind heeft recht om op zijn eigen manier een kunstenaar te zijn. Door te luisteren naar het verhaal, maar vooral door te kijken naar wat er nu echt getekend is zal een kind zich gehoord voelen. Het woord "mooi" of "prachtig" zegt niks over een tekening, want wat is mooi, prachtig of knap, er zou eigenlijk geen goed of fout bij de creatieve vakken mogen zijn. Aandacht en eigenheid daar gaat het om en waardering juist daarvoor. Maak daarom opmerkingen die echt gaan over de tekening, kijk echt naar de tekening en let op details: "waar rijdt die blauwe auto naar toe? Past de blauwe auto wel op dat hij niet tegen die hoge berg aanbotst? Wat heeft die blauwe auto aan zijn spiegel hangen?"  Dit lied van Gerard van Maasakkers gaat over hoe we het niet moeten doen! Niet alleen voor de vele leerkrachten, maar ook ouders kunnen leren door even de tijd te nemen om te luisteren naar dit lied.


 

Het doel van kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk.

            


Tekengroep "piekerkinderen"

 

Is jouw kind goed in piekeren?

Wil jouw kind altijd alles (te) perfect doen?

Is jouw kind onzeker, verlegen of faalangstig?

Dan is deze tekengroep wat voor jouw kind!

Passen enkele of alle kenmerken bij jouw kind 

♥ Het heel goed kunnen nadenken. Soms te goed….
♥ Alles heel spannend kunnen vinden. Want wat nou als dit of dat gaat gebeuren?
♥ Vrienden maken best eng en moeilijk vinden.
♥ Verlegen zijn.
♥ Niet in slaap kunnen komen. Het hoofd gaat maar door en door.
♥ Zich snel kunnen aanpassen aan anderen.
♥ Weinig zelfvertrouwen hebben.
♥ Heel wijs kunnen zijn.
♥ Heel gevoelig zijn.
♥ Bang om fouten te maken.
♥ Perfectionistisch.

Dan heb je een prachtig kind!

Door een combinatie van mindful wandelen in de Falieberg met tips en truuks onderweg en intuïtief schilderen leren deze kinderen hoe ze zich kunnen ontspannen en tot rust komen. Maar ook voelen ze zich (nog) meer begrepen door contact met gelijkgestemden.

4x deelnemen €40,- | start op 31-01-2019 op donderdagmiddag 15.00 uur tot 16.30 uur | per 14 dagen | max. 6 kinderen

 

Enkele voorbeelden van opdrachten

 

  • Op zoek naar jouw speciale plek, wat zie, hoor, ruik en doe je?

  • De prullenbak, gooi al je frustratie maar op het papier en ga daarna op zoek naar de leuke dingen.

          

  • Vormtekenen, dit ben ik of wat is voor jou de beste plek in de groep.